Logo

Bønner

Kidneybønner

Du finder kidneybønner nederst i madpyramiden sammen med bælgfrugterne. Kidneybønner er en god kilde til energi, og de har et højt indhold af kostfibre og proteiner. Kostfibrene gør din krop mæt og holder gang i din fordøjelse. Proteinerne er byggesten til dine muskler og væv, og de gør også din krop mæt. Kidneybønner er en god kilde til vitamin K, som hjælper dine sår med at hele og styrker dine knogler. De har også et højt indhold af flere af B-vitaminerne, som hjælper din krop med at omdanne måltidet til energi. Heraf har de især et højt indhold af folat, som hjælper din krop med at vedligeholde dine røde blodceller, din hud og dit DNA. Samtidig er kidneybønner en kilde til mineralerne kalk, kalium, fosfor, jern og zink som hjælper din krop med at vedligeholde dine knogler, muskler, dit blodomløb og dit immunforsvar. De er også en kilde til magnesium, som hjælper din krop med at optage kalk fra resten af måltidet, og som kan afhjælpe kramper i musklerne.

produktfoto bønner rød.png

Tilberedning

Sæt bønnerne i blød i mindst 10-12 timer. Kog dem herefter i nyt, friskt vand i cirka 1 time. Du kan også få kidney bønner på dåse. De skal ikke sættes i blød eller koges, men skal skylles og varmes grundigt igennem. Kidney bønner har en melet konsistens. Brug dem for eksempel til Chili con carne, sammenkogte retter og salater. De har en mild, let sødlig smag. Simreretter er vilde med kidneybønner. Hæld de røde og robuste bønner i varme retter, der trænger til lidt gods. Kidneybønner har en sødlig smag i sig selv og en særlig evne til at ændre smag efter de ingredienser, de er i selskab med. Kidneybønner kommer for alvor til deres ret i chili con carne og i chili sin carne. Men nyd dem også kolde i salater med krydderurter, olie, eddike, hvidløg og friske grøntsager.

Borlottibønner

Borlottibønner hører til bælgfrugterne og er en variant af almindelige havebønner. De er meget anvendt i bl.a. det italienske køkken. Borlottibønner har som andre bælgfrugter et højt indhold af bl.a. protein og kostfibre.

Borlottibønner er milde og aromatiske i smagen og har en dejlig, lidt cremet konsistens. De er gode i både salater, gryderetter, supper og i pureer, som dip, saucer og smørepålæg.

produktfoto bønner borlotti.png

Änglamarks kolonialserie

Änglamark kolonialserie breder sig fra de kendte pasta-klassikere til det lidt mere modige alternativer såsom couscous og quinoa. Bælgfrugter er fedtfattige og indeholder masser af vitaminer, mineraler og kostfibre, som er med til at holde dig mæt og rask. Proteinindholdet i bælgfrugter er højt. Derfor kan de helt eller delvist erstatte kød i dine måltider. Hvis du gerne vil leve mere vegansk, kan du se vores veganske sortiment her, som hele tiden udvides med både slik og mælkeprodukter.