Logo

Kikærter

Änglamarks økologiske kikærter

Du finder kikærter nederst i madpyramiden sammen med grøntsagerne. Kikærter giver dig god energi, og har et højt indhold af kostfibre, som gør din krop mæt og holder gang i din fordøjelse. De har også et højt indhold af proteiner, som er byggesten til dine muskler og væv, og som også gør din krop mæt. Derudover har kikærter et højt indhold af de fedtopløselige vitaminer K og E, som hjælper dine sår med at hele og som styrker dit immunforsvar. Samtidig er kikærter en god kilde til mineralerne kalk, jern, fosfor og zink, som styrker dine knogler og giver din krop god energi. Hvis du er vegetar, er kikærter er særligt gode, fordi de indeholder alle de aminosyrer (proteiner), du har brug for, så de kan nemt erstatte kød i et måltid.

Kikærter bruges ofte i sammenkofte retter, salater, supper, humus m.v.

Tilberedning:

Sæt ærterne i blød i minimum 10-12 timer. Kog dem herefter i nyt, friskt vand i cirka 1 time. Du kan også få kikærter på brik. De skal ikke sættes i blød eller koges, men skal skylles og varmes grundigt igennem. Kikærter har en nøddeagtig smag og en fast konsistens. Brug dem til hummus, falafel og salater og couscous.

produktfoto kikærter.png

Änglamarks kolonialserie

Änglamark kolonialserie breder sig fra de kendte pasta-klassikere til det lidt mere modige alternativer såsom couscous og quinoa. Bælgfrugter er fedtfattige og indeholder masser af vitaminer, mineraler og kostfibre, som er med til at holde dig mæt og rask. Proteinindholdet i bælgfrugter er højt. Derfor kan de helt eller delvist erstatte kød i dine måltider. Hvis du gerne vil leve mere vegansk, kan du se vores veganske sortiment her, som hele tiden udvides med både slik og mælkeprodukter.