Logo

Linser

Änglamarks økologiske linser

Linser hører til bælgfrugterne og har et højt indhold af protein og kostfibre. Änglamark tilbyder alle tre linsevarianter: grønne, røde og delikatesselinser. Linser hører oprindeligt det indiske køkken til og gør sig særlig god i sammenkogte retter, salater og i saucer.

Du finder linser nederst i madpyramiden sammen med bælgfrugterne. Linser er en god kilde til energi, og de har et højt indhold af kostfibre og proteiner. Kostfibrene gør din krop mæt og holder gang i din fordøjelse. Proteinerne er byggesten til dine muskler og væv, og de gør også din krop mæt. Linser er en god kilde til flere af B-vitaminerne, som hjælper din krop med at omdanne måltidet til energi.

Delikatesselinser

Puy-linser er sorte, og små i forhold til røde og grønne linser. De er også mindre melede end røde og grønne linser. Puy-linser bliver også kaldt delikatesselinser. Skyl altid linser grundigt, inden du skal bruge dem. Linser skal du ikke sætte i blød, før du koger dem. Kog hele linser i cirka 15 minutter. Brug dem i salater, gryderetter og supper. Du kan også koge dem helt møre, det tager cirka ½ time. De helt møre linser kan du blende til en dip sammen med hvidløg, olivenolie og krydderurter.

produktfoto delikatesselinser.png

Grønne linser

Grønne linser er en god kilde til flere af B-vitaminerne, som hjælper din krop med at omdanne måltidet til energi. Heraf har de især et højt indhold af folat, som hjælper din krop med at vedligeholde dine røde blodceller, din hud og dit DNA. Samtidig er grønne linser en kilde til mineralerne kalium, fosfor og jern som styrker dit blodomløb og giver din krop god energi. De er også en kilde til magnesium og selen. Magnesium hjælper din krop med at optage kalk fra resten af måltidet, og kan desuden afhjælpe kramper i musklerne, mens selen styrker dit hår og dine negle.

Tilberedning

Skyl altid linser grundigt, inden du skal bruge dem. Linser skal du ikke sætte i blød, før du koger dem. Kog hele linser i cirka 20 minutter. Røde linser er gode i sammenkogte retter, salater, supper, postejer og puréer. Linser kan du også bruge til kylling eller lam i stedet for ris, pasta eller kartofler. Sørg for mange grøntsager og krydderier, så smager linserne ekstra godt.

Røde linser

Røde linser er en god kilde til energi og har et højt indhold af kostfibre og proteiner. Kostfibrene gør din krop mæt og holder gang i din fordøjelse. Proteinerne er byggesten til dine muskler og væv, og de gør også din krop mæt. Røde linser er en kilde til de fleste af B-vitaminerne, som hjælper din krop med at omdanne måltidet til energi. Samtidig har røde linser et højt indhold af mineralerne kalium, fosfor, jern og zink, som styrker dit blodomløb, dine muskler og dit immunforsvar. Røde linser kan være et godt alternativ til kød, hvis du er vegetar, fordi linserne indeholder alle de aminosyrer (proteiner), din krop har brug for.

Tilberedning

Skyl altid linser grundigt, inden du skal bruge dem. Linser skal du ikke sætte i blød, før du koger dem. Kog hele linser i cirka 30-40 minutter. Brug dem som fyld i supper, sammenkogte retter eller kolde i salater. Du kan også blende linserne med lidt olie og forskellige krydderier til en dip, som du kan bruge til brød, grøntsager eller kød.

produktfoto linser grøn.png
produktfoto linser rød.png

Änglamarks kolonialserie

Änglamark kolonialserie breder sig fra de kendte pasta-klassikere til det lidt mere modige alternativer såsom couscous og quinoa. Bælgfrugter er fedtfattige og indeholder masser af vitaminer, mineraler og kostfibre, som er med til at holde dig mæt og rask. Proteinindholdet i bælgfrugter er højt. Derfor kan de helt eller delvist erstatte kød i dine måltider. Hvis du gerne vil leve mere vegansk, kan du se vores veganske sortiment her, som hele tiden udvides med både slik og mælkeprodukter.