Logo

Perlespelt

Änglamarks økologiske perlespelt

Spelt er en ældgammel hvedesort. Spelt bliver også kaldt for en urhvede. Perlespelt er polerede speltkerner. Perlespelt er et sundt alternativ til ris, men er ikke et fuldkornsprodukt, fordi hele kornet ikke er med.

Du finder perlespelt i midten af madpyramiden sammen med kornprodukterne. Perlespelt er speltkerner, hvor skaldelene er delvist polerede af, så det er ikke et fuldkornsprodukt. Perlespelt er en god kilde til energi og de har et højt indhold af kostfibre og proteiner. Kostfibrene gør din krop mæt, og holder gang i din fordøjelse. Proteinerne er byggesten til dine muskler og væv, og de gør også din krop mæt. Perlespelt er en god kilde til B-vitaminerne, som hjælper din krop med at omdanne måltidet til energi. Heraf har de især et højt indhold af folat, som hjælper din krop med at vedligeholde dine røde blodceller og dit DNA. Perlespelt har også et højt indhold af mineralerne kalium, fosfor, jern, zink, mangan, kobber og selen, som styrker dine knogler, muskler, dit blod og dit immunforsvar, og giver din krop energi. Samtidig er perlespelt en god kilde til mineralet magnesium, som hjælper din krop med at optage kalk og kan afhjælpe kramper i musklerne.

produktfoto perlespelt.png

Tilberedning

Kog perlespelt i cirka 20 minutter. Kogt perlespelt har en let sødlig, nøddeagtig smag. Perlespelt kan anvendes til alt fra salater til gryderetter, i tilbehør til middagsretter og i supper samt til desserter og grød.

Änglamarks kolonialserie

Änglamark kolonialserie breder sig fra de kendte pasta-klassikere til det lidt mere modige alternativer såsom couscous og quinoa. Bælgfrugter er fedtfattige og indeholder masser af vitaminer, mineraler og kostfibre, som er med til at holde dig mæt og rask. Proteinindholdet i bælgfrugter er højt. Derfor kan de helt eller delvist erstatte kød i dine måltider. Hvis du gerne vil leve mere vegansk, kan du se vores veganske sortiment her, som hele tiden udvides med både slik og mælkeprodukter.